• خانه 
  • تماس  
  • ورود 

مرج البحرین یلتقیان

09 تیر 1391 توسط هاشمی

مطالب جالب در مورد آیه (مرج البحرین یلتقیان)

اشاره قرآن به جدایی میان دو دریای شور و شیرین قرآن کریم 14 قرن پیش از این زیباییها پرده برداشته است در حالی که

اقیانوس شناسان به تازگی کشف کردند که وقتی دو دریا به هم می رسند با یکدیگر ترکیب نمی شوندآب دو دریای همسایهبه دلیل وجود نیروی کشش سطحی آب دریاهای مختلف غلظتهای متفاوتی به هم دارند وبا هم کشش سطحی ایجاد می کنند گویی که دیواره نازکی بین آن دو برپا شده است در اقیانوس اطلس جریان آب شیرینی وجود دارد که آن را استیریم می نامند این جریان عظیم از سواحل آمریکای مرکزی حرکت میکند وسراسر اروپا را طی می کند و به سواحل آمریکای شمالی می رسد.در آنجا هزاران کیلومتر آب وجود دارد که با آبهای اطراف خود مخلوط نمی شوند و در آنها موجودات زنده هم زندگی می کنند.

 

 

درسوره الرحمن به این موضوع اشاره شده است.

«مَرَجَ البَحرَینِ یَلتَقِیَان*بَنَهُمَا بَرزَخٌ لَا یَبغِیان*فَابِایِّ آلاءِ رَبِّکُمَا تُکُذّّبان*یَخرُخُ مِنهُمَا الؤلؤ وَ اَلمَرجَان».(دو دریا را به گونه ای روان کرد که با هم برخورد کنند*اما میان آن دو حدّ فاصله ای است که از هم تجاوز نمی کنند*پس کدامین نعمتهای پروردگارتان را انکار می کنید؟از آن دو مروارید و مرجان خارج می شود)بیشترین دلیلی که باعث وقوع چنین پدیده ای می شود غلظت شیرینی و شوری دریاها است که باعث جلوگیری از ترکیب آنها می شود.در شهر توریستی اسکاگن در دانمارک در جایی که دو دریای بالتیک و شمالی به هم می پیوندند این پدیده دیده می شود.

مولول در دفتر اول مثنوی در معنای مرج البحرین یلتقیان بینهما برزخ لایبغیان سروده اند:

اهل نار و خلد را بین همدکان                        در میانشان برزخ لایبغیان

اهل نار و اهل نور آمیخته                           در میانشان کوه قاف انگیخته

همچو کان در خاک و زرد کرد اختلاط              در میانشان صد بیابان و رباط

همچنانک عقد در در و شبه                             مختلط چون میهمان یک شبه

بحر را نیمیش شیرین چون شکر                   طعم شیرین رنگ روشن چون قمر

نیم دیگر تلخ همچون زهر مار                         طعم تلخ و رنگ مظلم چون قار

هر دو بر هم میزنند از تخت و اوج                        بر مثال آب دریا موج موج

نکته ی دیگر بشنو ای رفیق               همچو جان او سخت پیدا و دقیق

در مقامی هست هم این زهرمار                 از تصاریف خدایی خوش گوار

گر چه آنجا آن گزند جان بود                     چون بدینجا در رسد درذمان بود

آب در غوره ترش باشد ولیک                   چون به انگوری رسد شیرین و نیک

باز در خم او شود تلخ و حرام                      در مقام سرکگی نعم الادام

 

 

 

 

 

 

 

 


مطلب قبلی
مطلب بعدی
 2 نظر

موضوعات: بدون موضوع لینک ثابت

نظر از: محسن [بازدید کننده]
محسن

البته منابع برای اثبات پیام بنده زیاد هست و فقط احتیاج به جستجو داره

1394/01/27 @ 01:03
نظر از: محسن [بازدید کننده]
محسن

با عرض سلام

امام صادق(ع) فرمودند:

مقصود از آیه مرج البحرین …
حضرت امیرالمؤمنین امام علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) دو دریای عمیق دانش، که همسر شدند و هیچکدام به دیگری سرکشی نکرد و از اختلاط آنها لؤلؤ و مرجان یعنی امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بوجود آمد.

خصال صدوق، ص ۱۰۱

البته منابع برای اثبات پیام بنده زیاد حسن فقط احتیاج به جستجو داره

1394/01/27 @ 01:01


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

مدرسه علمیه معصومیه (س) فهرج

آذر 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
12345
  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • ,ويژگي هاي خانواده قرآني
  • آتش عشق حسینی .

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس