داستان مـرگ یک کودک و زنـده شدن دوبـاره پس از چند ساعت توسط امـام رضـا(ع) خاطره از عبدالله : این اتفاقی را که می خواهم نقل کنم با یک واسطه از یکی از خادمان حرم رضوی شنیده ام. وی قسم جلاله خورد که این داستان واقعیت دارد حال می خواهید باور کنید یا نه: ” روزی پیرمردی به همراه دختری که رویش را با چادر پوشانده بود و وی را روی زمین می کشید وارد صحن روضه منوره حضرت رضا شد. جلوی او را گرفتم و پرسیدم با این وضع کجا میخواهی بروی. جواب داد این دخترم هست و برای گرفتن شفا به محضر حضرت می برم. با درخواست من صورتش را باز کرد و شگفت زده دیدم که وی مُرده است و بی روح می باشد. برای اطمینان بیشتر به چند نفر از خادمان خانم گفتم که او را معاینه کنند و بعد از معاینه یقین حاصل شد که علایم حیاتی ندارد و از دنیا رفته است.با عصبانیت به پیرمرد گفتم که ای مرد تو حرم را با غسال خانه اشتباه گرفته ای. امام رضا مُرده زنده نمی کند بلکه مریض شفا می دهد و آن هم اگر مصلحت باشد.با التماس و تضرع فراوان پیرمرد به من گفت که اجازه بدهید او را به حرم ببرم،آخه این که برای شما ضرری ندارد و اگر هم شفا نیافت برمیگردانم و دفن می کنیم.دلم به رحم آمد و با خود گفتم حداقل برای زیارت وداع اجازه دهم که او را داخل حرم ببرد. بعد از ساعتی دیدم ولوله ای در حرم به پا شد و با چشمان خودم دیدم که آن دختر مرده زنده شد.
به همت معاون پژوهشی مدرسه علمیه معصومیه(س)اولین فارغ التحصیلان مدرسه جلسات دفاعیه خود را برگزار کردند.
تعداد اولین فارغ التحصیلان مدرسه 15 نفر که مجموع آنها تحقیقات پایانی خود را با موضوعات اخلاقی-اجتماعی دفاع کردند.راهنمایی تحقیقات پایانی این طلاب با سرکار خانمها هاشمی،پورعلی آبادی و شهابی بود.13 تحقیق از مجموع 15 تحقیق با داوری جناب آقای پورطاهری و دو تحقیق با داوری خانم حاجی مقصودی برگزار شد.همچنین 8 مورد از این تحقیقات موفق به کسب رتبه برتر شد.
به همت معاون پژوهشی مدرسه علمیه معصومیه(س)اولین فارغ التحصیلان مدرسه جلسات دفاعیه خود را برگزار کردند.
تعداد اولین فارغ التحصیلان مدرسه 15 نفر که مجموع آنها تحقیقات پایانی خود را با موضوعات اخلاقی-اجتماعی دفاع کردند.راهنمایی تحقیقات پایانی این طلاب با سرکار خانمها هاشمی،پورعلی آبادی و شهابی بود.13 تحقیق از مجموع 15 تحقیق با داوری جناب آقای پورطاهری و دو تحقیق با داوری خانم حاجی مقصودی برگزار شد.همچنین 8 مورد از این تحقیقات موفق به کسب رتبه برتر شدند.
گوییم شیعه در ایام شهادت امام حسین(ع) گریه و عزاداری می كند تا بدین وسیله:
۱: به سنت رسول خدا(ص) و سیره ائمه تمسك نموده باشد. ۲: عشق و ارادت خویش را به خاندان رسالت ابراز دارد. ۳: درسهای نهضت عاشورا و اهداف امام حسین(ع) را تبیین نماید. ۴: از شهدا و مجاهدانی كه برای احیای اسلام از جان خویش دریغ نكردند تقدیر نماید. ۵: زمینه تبلیغ دین و بیان احكام اسلامی را فراهم کند. ۶- یاد و تاریخ پرشكوه نهضت حسینی، را زنده نگاه دارد. ۷- الهام بخش روح انقلابی و ستم ستیزی باشد. ۸- پیوند عمیق عاطفی بین امت و الگوهای راستین برقرار نماید. ۹- پالایش روح و تزكیه نفس، را با اتصال به پاکان تامین کند. ۱۰- در مقابل ظلم ظالم ساکت ننشته باشد.
نمره19/5 چکیده: قرآن کریم و پیامبران (علیهم السلام) دو چشمه جوشان فیض الهی هستند که با بهره گیری از آنان، سعادت و سلامت انسان و جامعه بشری به خصوص جوانان تضمین خواهد شد. در قرآن به الگوهای تربیتی بسیار تأکید شده و به همین دلیل در قرآن الگوها به صورت داستان گونه بیان و معرفی گردیده اند، تا مطلب برای همگان قابل فهم باشد. و قرآن بیشتر به الگوهای عملی تأکید دارد چرا که شیوه های گفتاری تأثیر کمی بر افراد دارد. جوانان با توجه به اوضاع کنونی جامعه در رأس امورند و باید خود را به معیارهای تربیتی قرآن نزدیک کنند.اهداف این تحقیق، 1.آشنایی با جوانان الگو در قرآن2.بررسی الگوهای صبرواستقامت در قرآن3.بررسی الگوهای حیا وعفت در قرآن4بررسی الگوهای اخلاص در قرآن. روش تحقیق، این تحقیق توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانه ای است. بنابراین در این مقاله در مورد جوان و مشکلات جامعه که بر روی جوانان تأثیر مهمی دارد بحث شده است. چرا که دوران جوانی مهمترین ایام زندگی است و سعادت یا شقاوت انسان در آن رقم خواهد خورد و سیره عملی و صفات برجسته جوانان نمونه ای بیان می شود تا الگوی جوانان قرار گیرند. چرا که الگو گزینی یکی از ویژگی های مهم روحی در این دوران می باشد و اینان الگو معرفی شده اند تا سرمشقی باشند برای جوانان عزیز، سربلند و آینده ساز کشورمان. و نتایج بدست آمده از این تحقیق عبارتند از 1. قرآن مجید در زمینه های مختلفی الگو های تمام عیاری را به جامعه بشری عرضه نموده است 2 پیروی از الگوهای قرآنی باعث رسیدن به کمال می شود 3. شیوه تبلیغی الگو های قرآنی در مقایسه با شیوه های تبلیغی و اسوه های امروزی پایدار تر و مؤثر تر می باشند. کلید واژه ها: جوانان، الگو، جوانان الگو، قرآن
چکیده: موضوع تحقیق:آثار گناهان گوش بر روح و روان است. انسان موجودی است که در بین دو بی نهایت قرار دارد:انسان از یک سو می تواند در جهت تکامل حرکت کند که ملائکه اجازه پا نهادن به مقام او را نداشته باشند و از سوی دیگر می تواند تا بی نهایت سقوط کند که حتی شایسته نام حیوان را نیز نداشته باشد و قطعاً عامل سقوط،آفت ها و رذایلی است که انسان به آن ها دچار شده است.پس انسان با دوری از گناهان که یک نمونه از آنها گناهان گوش می باشد می تواند در مسیر درست قدم بگذارد. سؤالاتی که در این تحقیق به کار برده شده،گناهان گوش بر روح وروان چه اثراتی دارد؟گناهان گوش در دنیا چه آثاری دارند؟گناهان گوش در آخرت چه آثاری دارند؟ فرضیه های به کار برده در این تحقیق: گناه گوش راه های رسیدن به کمال را از انسان سلب می کند.گناه گوش باعث آثار سوء بر روح و روان انسان در دنیا می شود.گناه گوش علاوه بر آثار سوء در دنیا باعث عذاب اخروی می شود. روش استفاده شده در این تحقیق:تحلیلی و اخلاقی است. منابع مورد استفاده شده تفسیری،تفسیر المیزان،تفسیرآسان،تفسیر هدایت و…می باشد. انسان موجودی عجول می باشد چرا که هر گاه چیزی طلب کند بدون آن که درباره جنبه های مثبت و منفی آن بنگرد با عجله وشتاب به دنبال آن می رود ودر نتیجه گاهی این امر به نفع اومی باشد و گاهی به ضررش لذا انسان باعث می شود که به گناهان روی آورد و خود را آلوده گناهان کند .اگر شناخت پیدا کند می تواند از بند خواری و ذلت رهایی پیدا کند.این تحقیق در سه بخش که عبارتند از:بخش اول کلیات،بخش دوم آثار دنیوی گناهان گوش بر روح و روان و بخش سوم آثار اخروی گناهان گوش بر روح و روان می باشند. واژگان کلیدی این: تحقیق گناه،گوش می باشند. مهمترین نتایج این تحقیق عبارتند از:1-انسان با شناخت کامل گناهان می تواند از آنها دوری کند و به راه حق دست یابد.2- زمانی که بداند چه آثاری را بر روح وروان دارد از ضلالت و گمراهی نجات پیدا می کند.3- زمانیکه از گناهان آگاهی پیدا کند باعث می شود که راهنمایی برای دوستان خود در این زمینه باشد و آن ها را از گناهان دور کند.
چکیده موضوع تحقیق: بررسی تطبیقی سیره تبلیغی پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله وسلّم) و امام خمینی(رحمه الله علیه) است. حضرت محمد(صلی الله علیه وآله وسلم) آخرین پیامبر است لذا دین ایشان دینی جاودانی و همیشه برای تمام قرون و اعصار می باشد و پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) دعوت خود را به صورت جهانی اعلام کرد و از بهترین ابزار برای ارائه و تبلیغ دین اسلام استفاده کرد، رهروان و ادامه دهندگان راه پیامبر و ائمه اطهار(علیهم السلام) نیز با پیروی از منش و سیره آن بزرگواران به تبلیغ و معرفی دین پرداختند، در این تحقیق سعی یر این است که مطابقت و بیان نقاط مشترک بین سیره تبلیغی پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) و امام خمینی(رحمه الله علیه) مورد بررسی قرار دهیم تا گامی برای بهتر معرفی کردن دین اسلام باشد. در عصر پیشرفت اطلاعات و وجود دشمنان کار کشته، و با بهره گیری از تکنولوژی مدرنی که در اختیار دارند می خواهند سلطه خود را بر جهان بگسترانند، تهاجم فرهنگی وسیع و پر دامنه ی آنان علیه اسلام و مسلمین می طلبد که ما با استفاده از روش های تبلیغی پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) و سایر معصومین(علیهم السلام) و رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران، به پاسداری از دین و ارزش های انسانی پرداخته و هویت شیطانی و زیاده خواهی دشمنان را افشا و خنثی سازیم. روش استفاده در این تحقیق، توصیفی تحلیلی که با استفاده از منابع کتابخانه ای می باشد، منابع مورد استفاده تفسیری، تفسیر نمونه، تفسیر نور الثقلین و …. می باشدو همچنین از کتاب های روایی مانند بحار الانوار، وسایل الشیعه استفاده شده است. واژگان کلیدی در این تحقیق، تبلیغ، سیره است.
چکیده موضوع تحقیق:شیوه های جذب جوانان به دین از دیدگاه امیرالمؤمنین(علیه السلام) است. با توجه به اینکه جوانی از بهترین و ارزشمند ترین مراحل زندگی انسان است و مکتب امام علی(علیه السلام) تنها مکتبی است که از واقعیت ها بحث می کند و جوان با شناخت ویژگی های امام علی(علیه السلام) می تواند بر اعتقادتش استوار شود و آن ها را زیر پای نگذارد و مکتب امام علی(علیه السلام) مکتبی است که می توان در تمام دوران زندگی از آن استفاده کرد.لذا در این تحقیق سعی بر این است تا شیو ه های صحیح جذب جوانان به دین از منظر امام علی(علیه السلام)را بررسی کنیم تا راهی باشد برای بهتر شناختن دین اسلام. از آنجا که در جامعة امروزة ما دین گریزی در بین جوانان رو به افزایش است و ما در منطقة زندگی می کنیم که جوانان به راحتی از دین منحرف می شوند و اعتقادات و باورهای خود را زیر پای می گذارند، و هدف این است که با شناخت شیو ه های جذب جوانان به دین از دیدگاه امام علی(علیه السلام)خطر دین گریزی را در جامعه کاهش داده و جوانان را از افتادن در دام های شیطانی نجات دهیم. روش استفاده در این تحقیق توصیفی تحلیلی که با استفاده از منابع کتابخانه ای می باشد.منابع مورد استفاده تفسیری،تفسیر المیزان،تفسیر نمونه،و … می باشد.و همچنین از کتاب های روایی استفاده شده مانند الحدیث و بحار الانوار. واژگان کلیدی در این تحقیق شیوه،جذب،جوانان،دین است.
محقق:زینب جهانشاهزاده نمره:19/15 چکیده: موضوع تحقیق مسبحین در قرآن است، عمر انسان سرمایه ی عظیمی است که باید در مسیر صحیح، همان حرکت به سوی کمال پیش رود از طرفی نفس اماره در صدد این است که انسان وقتش را در راه باطل صرف کند، تسبیح و ذکر خداوند موجب می شود انسان لحظه ای از یاد خداوند غافل نشود، در دام گناهان اسیر نگردد و به سعادت برسد، همه ی افکار و اعمالش را با در نظر گرفتن رضای الهی انجام دهد در نتیجه در دنیا و آخرت عاقبت به خیر شود روش تحقیق توصیفی با استفاده از گردآوری مطالب کتابخانه ای به خصوص کتاب های تفسیری است. آشنایی با مسبحین موجب می شود که انگیزه ی تسبیح و یاد خداوند ناخودآگاه در انسان ایجاد گردد و همواره یاد خداوند را ملاک زندگی اش قرا دهد، به مراتب بالای روحانی برسد و در ناملایمات زندگی با یاد خداوند آرامش گیرد. کلید واژه ها عبارتند از: مسبحین، قرآن، موجودات مادی، مجردات
چکیده موضوع تحقیق ،تاثیرات شرح صدر در بهبود روابط اجتماعی است .با توجه به اینکه انسانها از زمانیکه پا به دنیا می گذارند به دنبال رسیدن به کمال هستند و فضیلت های اخلاقی از زمانهای گذشته مورد لطف و عنایت استادان اخلاق بوده است ونقش و تاثیر فضائل اخلاقی در زندگی انسانها از مباحث مهم اخلاق عملی است شرح صدر یکی از فضائلی است که انسان را به کمال حقیقی می رساند.برخورد بزرگوارانه با ناملایمات و سختی ها از شرح صدر انسان سرچشمه می گیرد .سوالاتی که در این تحقیق در صدد پاسخ گویی به آنها بودیم عبارتند:- از تاثیرات شرح صدر در بهبود روابط اجتماعی چه می باشند؟-تاثیرات فردی و اجتماعی شرح صدر کدامند؟فرضیه های بکار برده شده در این تحقیق اینکه شرح صدر باعث بهبود روابط اجتماعی می شود.شرح صدر یکی از رموز موفقیت افراد در جامعه می باشد ،شرح صدر باعث گسترش روابط فردی و اجتماعی افراد می شود.روش استفاده شده در این تحقیق تحلیلی و توصیفی است.وبا استفاده از منابع کتابخانه ای می باشد.منابع مورد استفاده شده تفسیری ،تفسیر مجمع البیان ،انوار درخشان،المیزان و…می باشد.شرح صدر به انسانها بینشی را می دهد که براساس معیار های الهی سازمان تحت مدیریت خود را به سوی اهداف تایین شده حرکت می دهد.اگرافراد اهل مقاومت و عمل صالح شدند توان و ظرفیت و شرح صدر پیدا می کنندکه در خوشی و ناخوشی آنگونه که باید عمل خواهند کرد و اینکه شرح صدر یکی از اصولی ترین اصول اخلاقی است.این تحقیق در سه بخش تنظیم شده است که عبارتند :از بخش اول کلیات، بخش دوم عوامل شرح صدر ،بخش سوم تاثیرات فردی و اجتماعی شرح صدر در بهبود روابط اجتماعی می باشد. واژگان کلیدی :شرح،صدر ،اجتماع مهم ترین نتایج این تحقیق عبارتند از:1-شناخت عوامل شرح صدر 2-آشنایی با تاثیرات شرح صدر در زندگی فردی و اجتماعی افراد.
خسته در بند غمم ،بال و پرم می سوز نفسم با جگر شعله ورم می سوزد
با دلم زهر چه کرده است خدا می داند جگرم نه که زپا تا به سرم می سوزد
امام باقر(ع) با بیشتر حاکمان زمان خود مناظره کرد و در همه آنها ولایت امیر المومنین(ع)را اثبات فرمود؛از جمله با هشام بن عبد الملک که در بعضی از آن مجالس ،رنگ صورت هشام تغییر می کرد.هشام کینه امام را به دل گرفته بود تا بالاخره به ابراهیم بن ولید دستور داده بود به امام سم کشنده ای بدهد امام باقر(ع) با خوردن ان سم به بستر بیماری افتاد و طولی نکشید که به عالم بقاء شتافت.
امام صادق(ع) فرمودند:«روزی که پدرو امام باقر از دنیا رفت،من در کنارش بودم پدرم وصایای خود را در مورد غسل و کفن و دفن و تدفین به من فرمود،من گفتم پدر جان!به خدا امروز حال شما بهتر از روزهای بیماری شماست و من اثری از وفات در شما نمی بیبنم پدرم فرمود پسرم مگر نشنیدی که پدرم امام سجاد هم اکنون مرا از پشت دیوار صدا کرد و فرمود:ای محمد بیا و عجله کن!سپس شربتی به من داد و فرمود آن را بخور وقتی آن را نوشیدم،مرا بشارت داد به لقای حق تعالی.»
هشام بن سالم می گوید:«امام محمد باقر در شب شهادتش فرمود:امشب همان شبی است که به من دعده داده شده سپس به ظرف آب وضو که کنار دستش بود،اشاره کرد و فرمود:«آن را به دور بریزید»ما گمان کردیم این سخن از روی شدت تب است ولی بعد دیدیم موشی در آن آب افتاده است.
امام صادق(ع) فرمود:(شخصی که فرسنگ ها از مدینه دور بود،در خواب دید که به او می گویند:(برخیز و برو بر بدن امام باقر(ع) نماز بخوان!ملائکه الهی او را در بقیع غسل می دهند.)و آن مرد بلند شد و آمد دید امام باقر(ع)وفات یافته است.
بحار الانوار،ج46،صفحات213و214
امام محمد باقر(علیه السلام)می فرماید:هر که خوش نیت باشد،روزی اش افزایش می یابد.
بیانیه در مورد هتک حرمت به ساحت مقدس پیامب اکرم(صلی الله علیه و آله وصلم)
هر چند خورشید عالم تاب شخصیت بزرگواران ما به آن درجه از نورانیت و درخشندگی است که به غبار افکنی دشمنان و مغرضان اهل بیت خللی نمی بیند در تاریخ پر فراز و نشیب اسلام گواهی بر آن است.
اما آن چه ناراحت کننده و دل آزار است،دشمنی و کینه ورزی دشمنان و یاوه گویی آنان است و الّا به قول مولانا
که که باشد تا بپوشد روی آب ملین که باشد تا بپوشد آفتاب
به هر روی متأسفانه شاهد بی حرمتی به ساحت نورانی پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله وسلم)بوده ایم که دل دوست داران اهل بیت را به درد آورده است این اعمال با اعتراض و واکنش تعداد زیادی از آزاد اندیشان و دوست داران اهل بیت در فضای مجازی و بیرون از این فضا مواجه گردید.
اهانت به پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و صلم)اهانت به تمام ادیان و مسلمین جهان است و دشمنان اسلام گمان می کنند که با این اهانت،می توانند از عشق و علاقه مسلمین به پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله وسلم)و اسلام بکاهند و تفکرات آن ما را نسبت به اسلام و رهبران الهی تغییر دهند اما نمی دانند که سخت در اشتباهند و این اهانت،باعث بیداری هر چه بیشتر مسلمین و بلکه گامی دیگر برای نزدیک شدن استکبار جهانی به نابودی است
به همت معاونت فرهنگی-تربیتی مدرسه علمیه معصومیه(س)فهرج و برای چهارمین سال متوالی تعداد 20 نفر از طلاب پایه چهارم و پنجم مدرسه جهت جهت شرکت در اردوی جهادی و تبلیغ در ماه مبارک رمضان اعلام آمادگی و شروع به فعالیت نمودند.
مهدیه السادات هاشمی،مدیر مدیر این مدرسه هدف از انجام این طرح را برگزاری کلاسهای روخوانی،روانخوانی قرآن،تجوید و قصّه های قرآنی،احکام دختران و اخلاق و…به همراه پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان، استفاده بهینه طلاب ازماه مبارک رمضان و تعطیلات تابستانی بیان کرد.این طرح تا دهم ماه مبارک در شهر فهرج و 16 روستای تابعه برگزار می گردد.
از دیگر برنامه های جانبی این طرح،نمایشگاه عفاف و حجاب،بازدید از خانواده های معظم شهداء و نمایشگاه کتاب با همکاری دفتر امام جمعه و دانشگاه پیام نور و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فهرج می باشد.
های عاشقان اسلام و ولایت برای همیشه به یادگار گذاشت.
بدون تردید راه و منش زندگی و اندیشه های عالمانه امام خمینی (ره) الگوی بی بدیلی برای تمامی مسلمانان و آزادی خواهان جهان است، چرا که هدف اصلی حرکت ایشان احیای اسلام و ارزش های دینی در جامعه بود؛ جامعه ای که سالیان سال در زیر سلطه و اقتدار صاحبان زر و زور قرار داشت. به فرموده مقام معظم رهبری: “امام خمینی یک حقیقت همیشه زنده است، نام او پرچم انقلاب، راه او راه انقلاب و اهداف و اهداف این انقلاب است.
امروز به برکت نهضت امام خمینی (ره) اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران به تمام جهانیان به اثبات رسیده و این نظام در تمام زمینه ها با خودباوری و اتکا به جوانان متعهد و شایسته خود، قله های ترقی را یکی پس از دیگری فتح نموده و پیشرفت های خیره کننده ای را نصیب ملت نموده است.
وچه زیبا بیان نمود آن پیر جماران که غرور ویرانگر است.
این مطلب مهم را که کرارا عرض کردهام و باز تکرار میکنم که ملت عزیز مجاهد بویژه سلحشوران رزمنده مجاهد فی سبیل الله توجه داشته باشند که غرور از پیروزیها آفت بزرگی است که شیطان باطنی در بندگان خدا به وجود میآورد تا آنان را از راه حق منحرف کند، و در اثر آن خلق خدا را در کوشش برای مقاصد الهی سست کند، و اگر خدای نخواسته این حالت شیطانی در جبههها پیش آید، در پیروزیها وقفه حاصل، بلکه با مکر شیطانی ممکن است به شکست منتهی شود. و زمانی این آفت وجدانکش پیش میآید که انسان از خود و خداوند غافل شود و قدرت و پیروزیها را از خود بداند، و منشأ اصلی آن که ازمه امور را دردست دارد و هرچه کمال و قدرت و جمال است از اوست را از یاد ببرد. ملت عزیز و قوای مسلح رزمنده در طول این انقلاب و این جنگ لمس نمودهاند که اگر مددهای الهی و عنایات خاص خداوند قادر نبود، هرگز در ما قدرت مقابله با رژیم شیطانی تا دندان مسلح و متکی به قدرتهای جهانی نبود. ولی از آنجایی که ملت با تحولی الهی به انقلابی اسلامی متکی به معنویات دست زد، توانست آن قدرت بزرگ منطقه را درهم بشکند، و در جنگ نابرابر از حیث تسلیحات و کمکهای بیدریغ شرق و غرب و منطقه، اینهمه پیروزیهای اعجازآمیز را نصیب ایران و اسلام نماید. ما نباید فتحهای بزرگ مثل خرمشهر را از یاد ببریم که دشمن با همه تجهیزات در سنگرهای بسیار محکم باعده و عدد بسیار کمین کرده بود، و در مقابل عدهای از سلحشوران متعهد اسلام از بیابان باز به آنان تاخته، و خداوند آنچنان رعب و وحشت را بر دشمنان ما غلبه داد که با اسارت هزاران نظامی و غنیمتهای بسیار، باقیمانده اشرار با فضاحت تمام رو به فرار گذاشته و شهرها را رها کردند. رزمندگان عزیز ما نباید این پیروزی معجزهآسا را جز با مددهای الهی ببینند و اگر چنین شد، غرور آنها خلاصه میشود در اینکه ما مورد عنایت قادر متعال هستیم و از خود چیزی نداریم و آنچه داریم از اوست و باید به راه او نثار کنیم. و اینجاست که خداوند عنایات خود را ادامه میدهد، و شما سلحشوری و جنگ شرافتمندانه را برای دفاع از اسلام و میهن اسلامی ادامه میدهید، و به خواست قادر متعال به پیروزی نهایی دست خواهید یافت.” ( صحیفه امام جلد 17 صفحات 318 -319)
این مرد بزرگ وبه فرمان او مردانی از جا برخاسته وبه خاطر لب تشنۀ حسین(علیه السلام) از آب بریدند و به پیام اباالفضل(علیه السلام) لبیک گفتند و به سوی او شتافتند و سر مشق والگویی به تمام معنا از هر لحاظی برای دیگران شد، و علی وار مخلصانهبه خدمت به مردم پرداخت تا جایی که از کوچک ترین چیز دریغ نکرد ونه تنها پدریبرای یتیمان بلکه برای تمامی مردم ایران اسلامی بودند،خدا را شاکرم که این توفیق را نصیبم کرد تا بتوانم پاره ای از گفته هایم را با قلم بر روی سطور کاغذ برای بیان دلتنگی هایم برای تو بکشم و رخ زیبای تو را در ذهنم مجسم کنم، ای نور دیدۀ دلم، ای تو که آبی ترینی مرا در آبی ترین لحظه هایت شریک کن. و امیدوارم در آخرت از شفاعت چنین بزرگ مردی بی بهره نمانم
آرامش دل راحت جان روح وروانیمن هرچه بگویم به خدا بهتر ازآنی(فرحنازپریدار)
یاب شدم ،با من به زبان هندی تکلم فرمود و من نتوانستم درست جواب دهم در نزد آن حضرت کوهی مملو از سنگ ریزه بود،پس یکی از سنگ ریزه ها را برداشت و مکید،سپس نزد من افکند و من آن را در دهان خود گذاشتم و به خدا سوگند که از خدمت آن حضرت بر خاستم مگر آنکه تکلم کردم به هفتاد زبان که اول آن ها زبان هندی بود.
امین الدین طبرسی از محمد بن حسن اشتر علوی روایت کرده که گفت:من و پدرم در خانه متوکل بودیم،من در آن وقت کودک بودم و جماعتی از طالبین و عباسین و آل جعفر حضور داشتند و ما سواره بودیم که حضرت ابو الحسن امام هادی (ع)وارد شدند تمامی برای او پیاده شدند تا آن که حضرت داخل خانه شد.
پس بعضی از آن جماعت به بعضی دیگر گفتند که ما چرا پیاده شدیم برای این پسر نه او از ما شرافتش بیشتر استو نه سنش زیادتر است به خدا سوگند که برای او پیاده نخواهیم شد ،ابو هاشم جعفری گفت:به خدا سوگند که وقتی او را ببینید برای او پیاده خواهید شد در حالی که خار باشید و زمانی نگذشت که آن حضرت تشریف آوردند و و قتی نظر ایشان به آن حضرت افتاد،همه برای او پیاده شدند،ابو هاشم به ایشان گفت:آیا شما نگفتید که ما برای او پیاده نمی شویم؟چگونه شد که پیاده شدید؟گفتند:به خدا سوگند که نتوانستیم خود داری کنیم ما بی اختیار پیاده شدیم.
medium;">بهتر از نیكى، نیكوكار است، و زیباتر از زیبایى، گوینده آن است، و برتر از علم، حامل آن است، و بدتر از بدى، عامل آن است، و وحشتناكتر از وحشت، آورنده آن است
السلام عليکما يا نوري الله في ظلمات الارض
بيست و سوم ماه محرم، سالروز هتک حرمت به مضجع شريف و حرم مطهر امامين عسگريين حضرت امام هادي و حضرت امام حسن عسگري عليهما السلام است
اين حادثه که تلخي آن هنوز بر کام شيعيان جهان به وضوح احساس مي شود، رفتاري در نوع خود بي نظير و کم سابقه بود
يکبار ديگر هم در حدود 80 سال قبل، سلفي هاي افراطي با حمله به حرم مطهر ائمه بقيع قبور و بارگاه نوراني آن پيشوايان مظلوم را با خاک يکسان کردند
شکي نيست که چنين اقداماتي يا مستقيماً به وسيله ي استکبار جهاني سازماندهي مي شود و يا بالواسطه و توسط ايادي آنها انجام مي شود
اين حرکات شنيع، موهن و جنايتکارانه از سويي نشان دهنده ي دشمني هايي است که نشأت گرفته از بد دلي ها و کج فهمي هاي مفرط و تعصبات آئيني و مذهبي است واز سوي ديگر غربت و مظلوميت ائمه طاهرين عليهم السلام را مي نماياند
روزي بارگاه چهار امام مظلوم بقيع، زماني روضه ي منوره ي امام هشتم همزمان با عاشوراي حسيني، و اين بار حرم پاک امامين عسگريين به عنوان ملک شخصي امام عصر(ع) و منزل آن حضرت مورد تعرض و جسارت کوردلان قرار مي گيرد. البته اين روزها هم شاهد هتک حرمت و تخريب بخشي از قبله ي نخستين مسلمانان در بيت المقدس هستيم که اين هم ادامه اي است از همان برنامه. آنچه واضح و آشکار مي باشد وجود سناريوي مشخصي است که نتيجه و نهايت آن ايجاد جنگهاي فرقه اي و کينه هاي قومي خواهد بود.
علما و بزرگان شيعه بايد با درايت و حساسيت نسبت به اين گونه اقدامات واکنش نشان دهند و نگذارند چنين مسايلي به يک رويه تبديل شود.
حفظ هوشياري، دعوت به گفتگو، در پيش گرفتن وحدت و همدلي از بزرگترين کارهايي است که بايد مد نظر قرار گيرد
دشمنان تشيع بايد بدانند چنين اقداماتي خون شيعيان را به جوشش در مي آورد و نه تنها نمي توانند از اين داستانها طرفي ببندند، بلکه خشم و نفرت شيعيان نسبت به اين گونه تحرکات و عاملان آن روز به روز افزون خواهد شد
سخنان درخشان امام هادی(علیه السلام)
آن حضرت در اندرز به یکی از دوستان خود فرمودند:ای فتح آنکه فرمان آفریدگار را گردن نهاد از خشم آفریده به خود باک راه نداد و آن که آفریدگار را به خشم آورد،یقین کن که آفریدگار خشم آفریده را بر وی مستولی بدارد،و آفریدگار وصف نشود جز بدانچه خویشتن را بدان وصف کرده است و کجا توصیف شود آفریدگاری که حواس از یافتنش و گمان ها از رسیدن به او و آنچه در دل والاست از آنچه وصف کنندگان،توصیفش می کنند و برتر.می گذرد از توصیفش و دیدگان از احاطه به او،درمانند است از آنچه ستایندگان می ستایندش.در نزدیکی اش دور،کیفیت را او چگونگی بخشید پس گفته نشود خود او چگونه است؟و مکان را او پدید فرمود پس گفته نشود خود او کجاست؟چون او از چگونگی و کجایی(مکان)به دور است.و نیز فرمود:هر که خدای را بپرهیزد در امان نگاه داشته شود و هر که خدا را فرمان برد،مورد اطاعت قرار گیرد و هر که آفریدگار را اطاعت کند از خشم مخلوق نترسد،هر که از مکر خدا و دردناک گرفتنش ایمن شد گردن کشی کرد تا آنجا که قضای خدا و امر نافذش بر وی فرود آمد و هر که دلیلی روشن از پروردگارش داشته باشد.دشواریهای دنیا بر وی سبک آید و گر چه تکه تکه شود و پراکنده گردد.سپاسگزار به خود سپاس سعادتمندتر است از نعمتی که باعث سپاس شده زیرا نعمت کالای این جهانی است و سپاس نعمت دنیا و آخرت است خداوند دنیا را سرای آزمایش و آخرت را خانه فرجام قرار داد و بلای دنیا را وسیله ثواب آخرت گرداند و ثواب آخرت را عوض بلای دنیا قرار داد.دنیا بازاری است که مردمی از آن سود برند و مردمی دیگر زیان بینند.
در احادیث معتبر از طریق شیعه و اهل سنت آمده است که در روز رستاخیز فاطمه (س)را بهر ناقه ای ازناقه های بهشتی سوار می کنند و ملائکه اطراف او را می گیرند ،جبرئیل از طرف راست میکائیل از طرف چپ ،امیر المومنین پیشاپیش،امام حسن و امام حسین(ع)از پشت سر ایشان را همراهی می کنند و با تمام عظمت و جلال وی را به محشر می برند تا جایی که خلایق از دیدن ایشان چشم های خود را می بنددند و سرهای خود را پایین می اندازند تا دختر رسول خدا از پل صراط عبور کند و در کنار بهشت قرار می گیرد.سپس با عزت و احترام بی نظیر هفتاد هزار فرشته تسبیح گویان حضرت را وارد محشر می کنند و به همین ترتیب حوریان بهشتی به استقبالش می آیند آری در قیامت نیز همه چشمها لیلقت دیدن حضرت زهرا را نخواهد داشت فقط آنان که در همین دنیا امتحان پس داده و لیاقت شیعه بودن را کسب کرده اند مدال افتخاردیدن آن روز را از دست فاطمه زهرا(سلام الله علیها)دریافت می کنند.
برخیز که فجر انقلاب است امروز بیگانه صفت خانه خراب است امروز
هر توطئه و نقشه که دشمن بکشد از لطف خدا نقش بر آب است امروز
داستان کوتاه
موضوع:نقش جوانان در پیروزی انقلاب
نماز جماعت بر پا شد .جوانی به بغل دستی اش اشاره کرد و گفت:(سید مواظب باش.)بغل دستی اش که سید مرتضی نام داشت نگاهی به جوان کرد و گفت :(سعید ترسیدی مگر بار اولم هسته که اعلامیه تو کفشهای نمازگزاران می گذارم.)
سعید با اضطراب نیت کرد.نمازگزاران که سجده اول را رفتند مرتضی خیلی آرام از جایش بلند شد و بیرون از مسجد رفت و اعلامیه ها را در کفشهای نمازگذاران جا سازی کرد و دوباره به داخل مسجد بازگشت.بعد از تمام شدن نماز آنها زودتر از همه از مسجد بیرون رفتند .
سعید،سید مرتضی،رحیم و کاظم یک گروه انقلابی بودند که کارشان پخش کردن اعلامیه در مسجد و دانشگاه و نوشتن شعار بر روی دیوارها بود. با فرار شاه از کشور،دولت و مردم بیشترسخت گیری می کرد.به طوری که مردم حق نداشتند در شب از خانه هایشان بیرون بیایند.
آنها نیمه شب قرار گذاشتند که بر روی دیوارهای خیابان ستار شعار بنویسند. شب سری بود ولی آنها با بی اعتنائی به سرما بر روی دیوارها شعار می نوشتند.که ناگهان مأموران دولتی سرو کله شان پیدا شد.مأموران به طرف آنها تیر اندازی کردند. آنها به داخل کوچه ای پا به فرار گذاشتند. مأموران که دست بردار نبودند تعقیبشان کردند و آنها را به رگبار بستند.در رگبار سختی که مأموران بسته بودند فقط سعید بود که زنده ماند. سرانجام امام در 12 بهمن به ایران باز گشت و ابتدا به دیدار شهیدان انقلاب رفتند. سعید از پیروزی انقلاب و آمدن امام خوشحال بود و اشک شوق می ریخت ولی با این جای خالی دوستانش را احساس می کرد.
s="MsoNormal” style="line-height: normal;">سخنران این مراسم حجه الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم شهرستان فهرج پیرامون ولایت فقیه و وظایف وی در عصر غیبت به ایراد سخن پرداختند.
از دیگر برنامه های این مراسم حضور فرماندار محترم شهرستان در مراسم و اجراء نمایش غدیر و همچنین اهداء جوایز به قید قرعه به شرکت کنندگان در مراسم را می توان نام برد.
موضوع:برگزاری اولین کارگاه آموزشی نرم افزارهای علوم اسلامی در مدرسه علمیه معصومیه(س)فهرج
به همت معاون پژوهش مدرسه علمیه معصومیه(س)فهرج اولین کارگاه آموزش نرم افزارهای علوم اسلامی با هدف آشنایی هر چه بیشتر طلاب جهت استفاده طلاب پژوهشگر و محقق این مدرسه در زمینه تحقیقات اسلامی و ارائه مقالات و تحقیقات در زمینه های مختلف با همکاری معاون آموزش مدرسه در تاریخ 20/8/90توسط استاد اعزامی از مرکز نرم افزارهای علوم اسلامی از شهر مقدس قم در محل سالن اجتماعات دبیرستان دخترانه آسیه شهرستان فهرج برگزار گردید.
موضوع:اهداء هزینه ازدواج یکی از طلاب پایه سوم به مدرسه علمیه معصومیه(س)فهرج
در پی اقدامی خداپسندانه یکی از طلاب پایه سوم مدرسه علمیه معصومیه(س)فهرج هزینه ازدواج خود را به مبلغ5000000(پنج میلیون ریال)به مدرسه علمیه اهداء نمود گفتنی است این طلبه انگیزه خود را ازاین امر،خدمت به امام زمان(عج)و مدد خواستن از آقا در شروع زندگی مشترک خود عنوان کرد.
به مناسبت روز پیوند اولیا و مربیان همچون سالهای گذشته در سومین سال متوالی نشستی صمیمی بین مادران و اساتید مدرسه علمیه معصومیه (س)فهرج پیرامون جنبه های مهم شخصیت دختران و فراهم نمودن زمینه پیشرفتهای علمی و معنوی طلاب،در محل سالن نمازخانه دبیرستان آسیه شهرستان فهرج برگزار گردید. در این نشست مدیر مدرسه سرکار خانم مهدیه السادات هاشمی با اشاره به ایام ولادت حضرت فاطمه معصومه(س)تأکید فرمودند:مادران ما باید با الگو پذیری از حضرت زهرا(س)دخترانی پرورش دهند که همچون حضرت معصومه(س)سرآمد روزگار و مایه افتخار خانواده و جامعه اسلامی باشند.
از دیگر برنامه های این نشست تجلیل از طلاب برتر علمی مدرسه در حضور مادران بود.
موضوع:استقبال طلاب مدرسه علمیه از امام جمعه جدید شهرستان فهرج
در روز جمعه مورخ بیست و نهم مهرماه طلاب مدرسه علمیه معصومیه(س)
در مراسم استقبال و جلسه معارفه امام جمعه جدید شهرستان فهرج جناب حجه الاسلام والمسلمین خیرالله ابراهیمی شرکت کردند.
در این مراسم مدیر مدرسه علمیه سرکار خانم مهدیه سادات هاشمی از طرف تمامی طلاب خدمت امام جمعه جدید این شهرستانخیر مقدم عرض کردند.
ارسال فعالیتهای فرهنگی مدرسه علمیه معصومیه (س) شهرستان فهرج
موضوع:راه اندازی پیش شماره گاهنامه پژوهشی توسط معاونت پژوهش مدرسه علمیه معصومیه (س)فهرج
در تیر ماه سال جاری پیش شماره گاهنامه پژوهشی با عنوان«اندیشه خبری»توسط معاون پژوهش مدرسه و تعدادی از طلاب علاقمند به امر پژوهش و تحقیق منتشر شد.
این معاونت سعی دارد جهت تشویق طلاب در امر پژوهش و رونق بیش از پیش فعالیتهای عرصه پژوهشی شماره های بعدی گاهنامه را منتشر نماید .
در این گاهنامه سعی بر این است تا جهت آشنایی بیشتر طلاب با امر پژوهش و نگارش تحقیق و پایان نامه عنوان های زیر مورد بررسی قرار گیرد:
معرفی سایتهای پژوهشی
خلاصه ای از حکمت های نهج البلاغه
معرفی کتابهای معتبر و دست اول شیعه
چگونگی تهیه و نگارش تحقیق پایانی
معرفی طلاب برتر و فعال در عرصه پژوهش
خلاصه ای از تحقیقات طلاب و ……………
موضوع:برگزاری و اجرای دومین اردوی جهادی توسط طلاب مدرسه علمیه معصومیه(س)
با توجه به فرا رسیدن ایامتابستان و اوقات فراغت دانش آموزان همچون سال گذشته اردوی جهادی توسط طلاب مدرسه با موضوعات روخوانی و روان خوانی قرآن،قصه های قرآنی و مذهبی ،زبان انگلیسی ،احکام،خطاطی و نقاشی در شهر فهرج و روستاههای اطراف و بخش روداب با همکاری دانشگاه پیام نور فهرج و بم بر گزار شد.
لازم به ذکر است این طرح با حضور 23نفر از طلاب مبلغه مدرسه از تاریخ 15/4/90 لغایت15/5/90 به مدت یک ماه اجرا شد.
از دیگر برنامه های جانبی این کلاسها بر گزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیهو همچنین اردوهای یک روزه درون استانی و تجلیل از مربیان طرح و برترین های دوره را می توان نام برد.
موضوع:برگزاری اردوی زیارتی_سیاحتی مشهد و شمال ویژه طلاب مدرسه علمیه معصومیه(س) فهرج
به همت معاونت فرهنگی و پایگاه بسیج طلاب حضرت رقیه(س)مدرسه علمیه معصومیه (س)شهرستان فهرج طلاب مدرسه به همراه اساتید در اردوی زیارتی-سیاحتی مشهد و شمال(بندر ترکمن،کرد کوی و آشخانه)شرکت کردند .
شایان ذکر است که در ضمن این اردو برنامه های فرهنگی و کلاسهای خاصی برگزار شد که به شرح زیر است:
شرکت در جشن میلاد امام حسین(ع)و میلاد حضرت ابوالفضل العباس (ع)در حرم مطهر رضوی
برگذاری کلاس اخلاق با عنوان وظایف طلبگی
این اردو به مدت 8روز از تاریخ 14/4/90 لغایت20/4/90 برگزار شد.
e="font-size: medium;">عالي ترين تحيات و صلوات بر شايستگان و محبوباني كه به يمن وجودشان دار عدم به سراي وجود
مبدل گشت و ظلمت نيستي به روشنايي هستي تغيير يافت خالص ترين درودها پاكيزه ترين سلام بر جسم و جان پاك باخته گان و عاشقاني كه راه وصول و طريق صعود را هموار كرد و با سنت و سيرت خود حبل المتين و عروه الوثقي نيل به درياي الهي را آويختند.
وادي منسك حج هنگامه ايثار و احسان قرب و لقاء جان نثاري انسان بر خواست معبود از خود گذشتن و به خدا رسيدن و سر فرود آوردن در برابر اراده حق و وصال به محبوب و نجواي عاشقانه عاشق و معشوق است.
امام باقر(ع)فرمودند:الحجُّتسكينُالقُلوب ؛حج آرام بخش دلهاست.
حج ضيافت است و حاجيان ضيوف الرحمن
حجرالاسود خال لب لعل يار است و اين خال را هنگام وصال وحضور در پيشگاه محبوب حقيقي بوسيدن.بدون سعي نمي توان به صفا رسيدو مقصود از سبط برائت زير پا گذاشتن وابستگي براي رسيدن به وارستگي است تنين اذان ابراهيمي در سرا پرده عالم انساني و اذن في الناس في الحج بنفوس المستعد كمال را واله و حيران خود كرده است اين فرا خوان مومنان را با شوق لقاء به حجاز عشق و ميقات مي كشاند با احرام به حرم الهي بلد امن مكه مي برد به زمزم و صفا مي رساند در عرفان عرفات مستغرق مي كند.
در شب روشن مشعر طلوع بدون غروب خورشيد حق را مي نماياند به مناي عشق مي كشاند و در مسلخ آرزوها دوستي غير او را ذبح مي كند و شيطان نفس سر كش انساني را رمي مي كند و آنگاه كه حج گذار را خالص كرد او را واصل مي كند و به درون كعبه مي خواند تا با نداي تعالي خود به درون كعبه دل او در آيد كه القلبُ حرم الله و سر انجام او را به محضر احباب بار مي دهد و نهال مودت و محبت اهل بيت نبوت را در جان او غرس مي كند .
احساس مسئولیت و انجام درست و به موقع آن در خانواده باعث میشود تا این جامعه كوچك و مقدس به سوی فلاح و رستگاری رهنمون شود.
اهمیت و جایگاه خانواده بر هیچ كس پوشیده نیست. انسانها از كودكی در كانون خانواده رشد میكنند و معمولا انسانهایی از موفقیت بیشتری برخوردارند كه كانون خانواده آنها گرمتر و محكمتر بوده است.
فلسفه تشکیل خانواده
چرا اسلام به تشکیل خانواده بها می دهد؟
کلید گشایش این سؤال در قرآن است. طبق آیات الهی، انسان ها طوری آفریده شده اند که جفت خواهی به سرشت و آفرینش آنها برمی گردد. خداوند در سوره نبا آیه 8 چنین می فرماید:« وَخَلَقْنَاكُمْ أَزْوَاجًا ؛ما شما را جفت جفت آفریدیم. » بنا بر این زن و مرد کامل کننده یکدیگرند و با وجود هر یک، دیگری به کمال رسیده و در کنار هم به آرامش می رسند.
در سوره روم آیه 21می فرماید: «و از نشانه های او این که از [نوع] خودتان همسرانی برای شما آفرید تا بدان ها آرام گیرید، و میانتان دوستی و رحمت نهاد. آری، در این [نعمت] برای مردمی که می اندیشند قطعاً نشانه هایی است.»
از دیدگاه قرآن اصولاً خلقت موجودات و از جمله انسان ها به صورت زوج است که به حسب فطرت در پی یافتن مکمل و نیمه دیگر خود می باشند تا به آرامش، کمال و مودتی که خداوند وعده داده است برسند و خاصه در وجود انسان زمینه ای از مودت و رحمت وجود دارد که تجلی گاه آن فقط محیط خانواده است. درحقیقت خانواده تنها محیطی برای ارضای نیاز ها وتوالد و تناسل نیست بلکه نهادی است که اهداف والاتر و بالاتری را در برنامه جامع خود دارد.
مهمترین رکن جامعه چیست ؟
خانواده مهم ترین خشت بنای اجتماع است و اگرخانواده سالم، متعالی و استوار باشد می توان به داشتن جامعه ای سالم، متعالی و استوار امیدوار بود. خانواده رکن طبیعی و اساس اجتماع و واحد بنیادی جامعه اسلامی است و درحفظ و گسترش قدرت ملی نقش مؤثری ایفا می کند.
در بسیاری از خانواده ها عموماً و در خانواده های موفق اسلامی پدران و مادران و فرزندان نسبت به یکدیگر فداکاری می کنند و همگی مانند یک روح اند در چند بدن و مظهر وحدت اند نه کثرت.
در یک خانواده موفق قرآنی در واقع پدر و مادر هسته مرکزی و کانون خانواده هستند که در راس هرم قرار دارند و فرزندان در گرد این کانون می باشند.
ابن سینا بیان می کند اساس توفیق هر خانواده بر چهار رکن بنا شده است : «آرامش و سکون، عشق، رحمت و اخلاق»
خانواده در نگاه قرآن نه مرد سالار است، نه زن سالار و نه فرزند سالار؛ بلکه جایگاه مودت، رحمت و تفاهم سالاری است. در این محیط سالم، درستی، صداقت، عدالت و سعادت آموزش داده می شود و خلأروحی هر یک توسط دیگری پر می شود و به وحدت رسیدن و فنا در یکدیگر را می آموزند و این همان چیزی است که هماهنگ با خلقت و آفرینش زن و مرد است.
معیار خانواده موفق از منظر قرآن
خانواده موفق یعنی تپیدن یک قلب در سینه همه اعضای آن، یعنی روحی مشترک در چندین کالبد که باعث می شود همگام و همراه یکدیگر به سمت کمال ره بپیمایند.
در این خانواده، وحدت، هماهنگی و انسجام اهمیت بسیار دارد، تفرقه جایی ندارد و کار ها با شور و مشورت سرانجام می گیرند.برای داشتن یک کانون گرم و موفق باید قدم اول را درست برداریم و آن انتخاب همسر با ملاک های اسلامی است که مهم ترین آنها، ایمان و باورهای صحیح، حسن خلق، تقوا و سلامت جسمی و روانی است. در این صورت است که می توان به داشتن خانواده ای موفق امیدوار بود.
ابن سینا بیان می کند اساس توفیق هر خانواده بر چهار رکن بنا شده است : «آرامش و سکون، عشق، رحمت و اخلاق» .
از این رو خانواده هایی که سنگ زیربنای زندگی خود را بر پایه ارکان یاد شده بگذارند موفق محسوب می شوند.
رشد معنوی در خانواده موفق
از دیگر ویژگی های خانواده موفق این است که از عواطف و اخلاق و دیانت اشباع شده و بستری گردیده باشد برای رشد معنوی اعضای آن، زمینه ای برای بروز پاکی و عدالت هم در بین اعضای خود و هم در سطح اجتماع خواهد شد.
در خانواده موفق زن و مرد تعهداتی را که نسبت به یکدیگر و مسئولیتی که در قبال فرزندان دارند، همواره در نظر می گیرند به همین دلیل آنها در تربیت فرزندان سالم و صالح حداکثر تلاش را می نمایند و با هر گونه امکاناتی سازگار می باشند.
در خانواده ایده آل با ویژگی هایی روبه رو می شویم که همه حکایت از یکی شدن آرزوها، خواسته ها و حتی رؤیاهای زوجین دارد. بر تحکیم روابط بین یکدیگر تاکید می ورزند و برای حفظ آن از نفوذ و مداخله نگرش های مخرب و زیان آور دوری می کنند.
یک زوج موفق، علاوه بر این که می توانند احساسات و عواطف خود را بیان کنند می توانند هنگام بروز موارد تنش زا، بر رفتارهای خود تسلط داشته و با شیوه ای صحیح اختلاف ها را برطرف و تضاد ها را حل کنند و آرامش را به خانه باز گردانده و محیطی مناسب برای پرورش و تکامل یکدیگر و فرزندان خود فراهم سازند.
انعطاف پذیری، گذشت و قدردانی از زحمات یکدیگر، از دیگر مشخصه های بارز این خانواده هاست. به طور کلی معیارهای قوام و پایداری یک زندگی و به تبع آن، توفیق در زندگی مشترک را می توان در شش اصل خلاصه کرد:
نخست اصل « تفاوت میان زن و مرد»، چرا که اطلاع از کم و کیف این تفاوت ها راهگشای زندگی است و خوشبختی تمام اعضای این کانون مقدس را تامین می کند. در پرتو همین دریافت، احترام به آنها که پدید آورنده اصل دوم است دیده می شود و اصل یاد شده « تعاون در خانواده » می باشد، بخصوص آن که در پی خود «گذشت و ایثار» که اصل سوم است، نیز وجود داشته باشد.
همچنین در مثلث مذکور « تفاوت، تعاون و گذشت » نقش اساسی در« تفاهم » به عنوان اصل چهارم و اساسی بین اعضای این جامعه کوچک و ایجاد «توازن» (اصل پنجم) در زندگی خانوادگی دارد. از این رو، هر خانواده با گذر از این مراحل است که در می یابد«تبادل اندیشه» به عنوان اصل ششم در توفیق خانواده چه تاثیر عظیمی در بهبود روابط خانوادگی دارد.»
در یک خانواده مطلوب و موفق اسلامی سلسله مراتب به خوبی رعایت می شود؛ پدر و مادر اقتدار ویژه ای دارند و فرزندان در نوجوانی و حتی میانسالی احترام خاصی برای والدین قائلند.
بین زن و شوهر نیز احترام و اقتدار شوهر پذیرفته شده و زن در مواردی می پذیرد که مرد تصمیم نهایی را بر عهده داشته باشد. در منظومه زن و شوهری، وظایف به خوبی انجام می شود و مودت و رحمت بین زن و شوهر برقرار و نیازهای عاطفی دو طرف مورد توجه است. والدین با شور و شوق به وظایف خود عمل می کنند و بر ارزش وظایف خود آگاهند.
در خانواده قرآنی التزام به تقوا و اجتناب از گناهانی مانند موسیقی و آواز خوانی حرام، شراب خواری، غیبت و تهمت و رذایل اخلاقی مانند تکبر و حسد، مورد توافق همه اعضا می باشد. البته ممکن است لغزش هایی صورت گیرد، ولی بنای افراد بر رعایت تقوا است
رعایت حدود بر روی خط اعتدال
در یک خانواده موفق حدود حجاب، روابط با نامحرمان و حدود در داخل خانه رعایت می شود. البته همه قیود باید بر اساس منطق و متعادل باشد وهرگونه افراط در اجرای حدود از سوی مرد در خانواده نه تنها به تعادل روحی و روانی اعضای خانواده کمک نمی کند، بلکه آسیب های جدی به آنان وارد می سازد و موجب رفتار نا بهنجار و عدم سلامت روانی آنها می شود.
در خانواده قرآنی التزام به تقوا و اجتناب از گناهانی مانند موسیقی و آواز خوانی حرام، شراب خواری، غیبت و تهمت و رذایل اخلاقی مانند تکبر و حسد، مورد توافق همه اعضا می باشد. البته ممکن است لغزش هایی صورت گیرد، ولی بنای افراد بر رعایت تقوا است.
حقوق افراد مورد توجه و اصل بر عدالت است. به روابط با خویشاوندان، بویژه والدین زن و شوهر، توجه می شود و تعامل و حمایت اجتماعی بین خویشاوندان ارزش به شمار می رود. خانواده موفق از نظر اسلام از هر مشکل و اختلافی مصون نیست، ولی در اختلاف ها حریم ها شکسته نمی شود و افراد پس از فرو نشستن هیجانات، به دنبال حل مشکل و حتی اصلاح و جبران ضعف ها و رفتارهای نامناسب خود هستند. افزون بر این، باورهای دینی پایدار، عدالت محوری و مدارا سه مفهوم مرکزی خانواده مطلوب و موفق از دیدگاه اسلام است.
ائمه ، نمونه ای از خانواده موفق می باشند
سیره خانوادگی ائمه(علیهم السلام) نمونه کامل یک خانواده موفق و مطلوب اسلامی است. در این خانواده ها رابطه عاطفی بسیار عمیق است به گونه ای که حضرت زهرا(سلام الله علیها) عشق و محبت خود را نسبت به حضرت علی(علیه السلام) در سخن با سلمان ابراز می دارد.
امامان معصوم(علیهم السلام) برای همسران خود شخصیت و اعتبار قائل بودند ،دراموراقتصادی، استقلال نظر آنها را ارج می نهادند.درامورمعنوی ازآن ها کمک می گرفتند . دربرخورد با فرزندانشان محبت، احترام، بازی با آنان، پذیرش آنان، آزادی و در عین حال نظارت برآنان، رعایت اعتدال بین آنها، دوری از تنبیه و سرزنش وبه طورکلی نرمی ومدارا با آنان را اصل قرارمی دادند.»و نیز باید گفت خانواده موفق خانواده ای است که در همه جوانب مثبت و موفقیت آمیز، از رشدی متعادل و هماهنگ برخوردار باشد و از افراط وتفریط خودداری کند.
نتیجه گیری
برای داشتن خانواده ای موفق، باید فصل اول را درست آغاز کرد با انتخاب همسری شایسته و واجد معیارهای قرآنی، آنچه در فصلی اتفاق می افتد بر فصل بعدی اثر می گذارد. باید تلاش کنیم فصل های اولیه را بسازیم تا فصل های بعدی تقویت شوند
خانواده به عنوان هستهاولیه و مهمترین کانون زندگی انسان، دارای اهمیت ویژه ای در ساختن شخصیت اوست. چنانچه زن و مرد بتوانند براساس دستورات حیاتبخش اسلام، این هسته اولیه زندگیاجتماعی را سرشار از مهر و عطوفت و گرمی و شادابی نمایند سعادت دنیوی و اخروی خود وفرزندانشان را فراهم کرده اند. دین مبین اسلام برای حفظ و زیباسازی و مهرورزی و استحکام بنیان خانواده اهمیت خاصی قائل شده است. «و من ءایته ان خلق لکم من انفسکم ازوجا لتسکنواالیها و جعل بینکم موده و رحمه ان فی ذلک لایا ت لقوم یتفکرون؛ از نشانه های خداونداین است که برای شما از جنس خودتان همسرانی آفرید تا بوسیله آنان آرامش و سکونیابید و در میان شما و همسرتان دوستی و مهربانی قرار داد. مطمئناً در این امر برایاهل اندیشه و تفکر، نشانه ها و عبرت هایی وجود دارد.» طبق این بینش قرآنی، خانوادهنشانه ای از رحمت، عطوفت وحکمت اوست. و شایسته است صفات رحمت وجمال حضرت پروردگاردر یک خانواده سالم خودنمایی کند و در محیط آن نشانه ای از عدالت، رحمت، علم وحکمت، خداوند و سایر صفات الهی در آن به نوعی نمایان گردد. بنابراین بنیانخانواده که مهم ترین عامل در ساختار شخصیت افراد و جلوه ای از رحمانیت پروردگار استباید همواره همچون دژی مستحکم در برابر انحرافات، لغزش ها و آفات و آسیب های مهماجتماعی تقویت گردیده و ارتباط اعضای آن براساس رحمت، مودت بویژه رابطه قلبی وعاطفی میان زن و شوهر استحکام یابد.
الف ـ كاركرد و جايگاه خانه درقرآن واژهي «بيت» به معناي خانه، 71 بار با مشتقات آن در صيغههاي «بيت» و جمع آن «بيوت» در قرآن كريم آمده است. اين كلمات در 12 مورد به مصداقبيتالله، يعني كعبه (خانه خدا)، 2 مورد براي بيت عتيق، 2 مورد بيت معمور و باقي بهمعناي «خانه»، همان محيط مخصوص زندگي خانواده آمده است.
با نظر به آيات الهي و پرداختن آيات متعددي در قرآن به كلمهبيت، چنين به دست ميآيد كه اين مكان مسقفِ محدود كه محل اجتماع و زيست جمعي بشر واولين محيط رشد و پرورش وي است، مورد عنايت حق بوده و برحسب كارايي و جايگاهش درحيات انساني، از اهميت بسزايي برخوردار است كه در اينجا به بعضي از اين موارد اشارهميشود:
1ـ محل تسكين اولينكاركرد خانه، تأمين آرامش جسم و تسكين جان اعضاي آن است كه البته مرهون امنيت همهجانبهي اين محيط براي اعضاست. فضاي محدود و امن خانه، حريمي (محل محرم) براي ابرازاحساسات، بيان اسرار، ارضاي غرايز و تأمين نيازهاي جسمي و روحي انسان است. اينسكونت و امنيت را خداوند به خود نسبت ميدهد و ميفرمايد: «و الله جعل لكم منبيوتكم سكناً» (نحل،80)، «خداوند از خانههاي شما محل سكونت و آرامش برايتانقرارداد.»
واژه «سكن» به معناي هر چيزي است كه انسان به وسيلهي آنتسكين يابد. انسان علاوه بر نياز به سكونت در خانه، به محلي براي تسكين آلام روحي،رها شدن از برخي قيودات اجتماعي، استراحت به نحو دلخواه، خلوت كردن و راز و نياز باخدا و محرمان نياز دارد. اگر خانه تأمين كننده اين نيازها نباشد، مسكن نخواهد بود.
2ـ محل ذكر و تلاوت آياتالهي «واذكرن ما يتلي في بيوتكنّ من ايات الله و الحكمة» (احزاب، 34)، «به ياد آوريد آنچه در خانههايتان از آيات و حكمت تلاوت شده است.»
آيه خطاب به همسران پيامبر اكرم (ص) است و نكاتي از آن برداشتميشود:
ـ فضايلي كه از خانه و خانواده نصيب انسان ميشود، ارزشمنداست و بايد براي بكارگيري در زندگي حفظ شود. - خانوادهي پيامبر (ص) الگوييبراي همه خانوادهها است؛ لذا بايد بيش از ديگران مراقب امتثال اوامر الهي باشند. - هر فرد بايد حافظ شئون، موقعيت و آبروي خانواده خود باشد. - محيط آرام ومأنوس خانه، مناسبترين محل براي انديشه، ذكر، يادآوري كلام خدا و ذكر حكمتهايالهي است. - خانه مكتبي براي تربيت انسانهايي عبد و مطيع حق است.
كاركرد وسيع و گرانقدر خانه، آن را مكاني مورد احترام و عنايتقرار داده است؛ اما چنانچه اين محل معبدي براي بندگي و ذكر حق واقع شود، خداوند آنرا رفيع و عظيم ميگرداند. چنانكه خطاب به رسول گراميش ميفرمايد:
«في بيوت اذن الله ان ترفع و يذكر فيها اسمه يسبّح له فيهابالغدوّ و الاصال» (نور،36) رفعت و علو حقيقي خاص خداوند متعال است؛ خانهاي كهمسجد خداوند و محل تسبيح او باشد، نيز عظيم و مرفوع است.
آنچه از آيه فوق و تفسير مرحوم علامه طباطبايي (الميزان) استفاده ميشود، اين است كه اگر خانه از هر پليدي و لوثي منزه بماند و به ذكر خدا وعبادت او مزيّن شود، رفعت مييابد و از يك چهارديواري سرد و بيروح خارج ميشود وهرچه صبغهي الهي و معنويش بيشتر شود، مقامي رفيعتر مييابد كه مصداق كامل آنكعبه، خانهي خدا است. ( طباطبايي، محمدحسين: